Nu är det dags!

Hur många gånger har jag inte sagt det? Och hur många gånger har jag inte varit peppad att gå ner i vikt sen någon dag senare sitter jag där med chips eller choklad! Jag vet inte om det blir någon skillnad nu men när jag vägde mig nyss är jag ett halvt (!!!!) kilo från vikten jag lovat mig själv att ALDRIG nånsin komma upp till. För då är det kört, då kommer jag tappa hoppet helt det vet jag... Det gör ont i mig att det bara går uppåt och ska behöva va 0.5 kg ifrån för att börja satsa.

Men vad vet jag, imorgon kanske jag skiter i det. Men just nu har jag sån ångest att jag VILL inte stoppa en godsak i munnen!! Så jag började morgonen med 15 min wii fit innan frukost, sen blev det 2 bitar grahamsscones med smör och 1.5 skiva ost. Och så en mugg grönt te med en sukett i. Vill egentligen inte ha sötningsmedel men bättre än socker o har inte riktigt vant mig vid grönt te. Ärligt talat köpte jag det för läänge sen men har aldrig testat ;) Men det va över förväntan! Det kan jag leva med. Så nu, blir jag sugen på nåt sött blir det grönt te med en sukett. :p Dit kan jag sträcka mig!

På lördag kväll blir det visserligen fest och lite alkohol, groggar osv. Men ska försöka köpa vitt vin o hålla mig till det, så nyttigt man kan komma i guess! Och ingen bakismat på söndag... Eller på sin höjd mat från det indiska stället här i Alingsås. Det är ungefär som hemlagad mat, smakar helt underbart och som sagt precis som nåt man skulle kunna göra hemma. Visst är det vitt ris, sås o marinad o sånt men det är ju bättre än pizza, for example! :) Min favvo där är marinerad kyckling som dom grillar i nån speciell grej och indiskt ris + en mild gräddfilssås. Ni fattar inte hur gott det är! :p Mitt stora problem är att börja äta mindre portioner men framför allt att sluta småäta! Igår gjorde jag och Johan kladdkaka, den står i kylen o läskar men helt ärligt blir jag äcklad när jag tänker på det nu bara för att jag vägde mig i morse...

Nä så nu är det dags att lära mig äta mindre portioner och när jag är sugen på nåt att småäta på till tv:n ska det bli nån frukt eller te bara!! Det måste funka nu... Sen kan jag unna mig en dag i veckan (fre eller lör) om jag hållt mig till det hela veckan + tränat! :) Så man har nåt att längta efter ;) Fast då blir det ju inte en chipspåse, en läsk och en chokladkaka. Utan kanske dipp med morötter, min favorit! :D Eller lite mörk blåbärschoklad ♥

Nåt jag är stolt över är att för ett år sen och långt innan det va jag beroende av läsk, jag köpte nog hem det näst intill varje dag. Nu köper jag aldrig hem läsk! Förutom om vi ska grogga eller till maten nån enstaka gång när jag köper hem mat. Eller om vi är ute o äter. Men dricker oftast ramlösa eller loka då också. Dessutom köper jag sushi i stället för thai eller pizza. Visst, sushi är mycket socker o vitt ris men i kalorier, är det bra mycket mindre än i en pizza. Många äter sushi som ett mellanmål o då är det ju onödigt många kalorier men äter man det till middag är det färre kalorier än man brukar räkna på en middag! Så det är perfekt.. :) Synd att det alltid är stängt på söndagar bara så man inte kan ta det som bakismat ;p Men nu får det indiska funka i stället. Även det mycket bättre än pizza. Och indiskt ris, fattar ni hur gott det är?!

Jag har bestämt mig för att föra mig mat- o träningsdagbok här i bloggen varje dag, jag vet att jag är dålig på att skriva annat, ska göra det också men nu ska jag först och främst skriva in vad jag äter och vad jag tränar så jag kan gå tillbaka och se. Och jag ska inte försköna det utan har jag fuskat ska jag skriva in det! Det är lättare att ha det svart på vitt, någonstans där jag vet att det inte försvinner och jag vill ju inte "svika er" ;) Hehehe. Och jag SKA inte upp i den vikten!!

Är grymt sugen på en promenad men regnet öser ner som vanligt.. :( Får se om det slutar senare så man vågar sig ut.. :p Ska kika in på SMHI nu och se hur det ligger till för kvällen! Sen ska jag även fortsätta på wii fit, det är verkligen inget som man kan köra och gå ner i vikt med bara det men ett perfekt komplement. Till exempel nu när det regnar. Bättre att köra det än ingenting. Och det tar när man är otränad i alla fall, jag blir ruskigt svettig efter en kvar aerobics, hula hoop och yoga! Har som sagt kört en kvart nu innan frukost och ska köra minst 45 min allt som allt innan dagen är slut. Så får ta en kvart sen vid lunch o en kvart ikväll! :)

Jag har lagt upp mitt schema som så att jag ska gå minst 30 min promenad 4 dagar i veckan. Sen ska jag även köra wii fit minst 3 dagar i veckan i minst 30 min per dag. Det behöver inte vara samma dagar men det är ju extra bra om det blir det! Dock ska jag ha en vilodag i veckan.. Beroende på vad som händer i livet, nu blir det nog på söndag eftersom vi ska på fest på lördag ;) Hehehe.

Och så måste jag även lägga upp ett schema för hur jag ska träna, styrke, yoga osv. Det blir nog uppvärmning med aerbics eller jogging varje gång, sen hula hoop (perfekt för magmusklerna) och endera olika yoga-poser eller styrketräning olika dagar. :) Får grubbla lite på det! ;) Idag är det yoga som gäller i alla fall.. Har kört aerobics, hula hoop, yoga och lite balans.

Kanske är jättetråkigt att läsa detta men jag skriver om träning o mat mest för min egen skull! :) Sen kanske det är någon mer som vill peppas med mig! :D Jag har ju ungefär 28 kg att gå ner. Herregud, för ett och ett halvt år sen hade jag 18 kg, hur gick detta till?!

Anledningen till att jag vill gå ner i vikt är dels att jag vill känna mig snygg såklart och få sjlävförtroende men även för att jag vill visa att jag kan klara av något sånt här! Jag vill må fysiskt OCH psykiskt bättre och den dagen jag ska gifta mig vill jag vara smal och fin i min drömklänning och ännu viktigare, den dagen jag skaffar barn vill jag inte få ytterligare 20 kg att gå ner, då räcker det med den viktuppgång som blir ändå. :) Just nu är det väl ingen fara för varken hjärtsjukdomar eller eftersom jag inte ska ha barn än men jag måste ju tänka på framtiden. Jag går ju inte ner på en natt. MEN, jag satsar på att gå ner så mycket som möjligt till julafton! :) Exakt 5 månader dit, det kan gå!! :) Åtminstone ska jag ha gått ner 15 kg, alltså lite över hälften. Men helst mer än så! Det låter rätt orimligt och jag lägger inte 28 kg som ett exakt mål som jag SKA nå, då går det aldrig men jag vet dom som gått ner 20 kg på 4 månader genom bättre mat o träning och då kan jag väl klara 23 på 5 månader?! ;) Och tro mig, då ska jag njuta av julmat o julgodis på julafton, min favorithögtid! :D

Det måste hända nu!! :) Jag kan inte skjuta upp det längre.. Jag vet att det är sjukt svårt men det GÅR det är jag övertygad om! Kan andra kan väl jag?! Jag har dessutom inte såå sjukt lätt att gå upp i vikt så jag borde kunna hålla den någorlunda sen. Visst jag har ju gått upp dessa kilon men tänk då på att jag ätit godsaker o sånt VARJE dag i ungefär 6 år... Då känns inte 28 kg speciellt mycket måste jag säga, fastän det är det, såklart! Men jag borde väga det dubbla, minst.

Men nu är det dags att bli fit! Sommaren 2010, here I come! Eller? ;p Som varje år! Fast då börjar jag någon månad innan sommaren som alla andra, nu är det i alla fall ett år innan ;) Annars brukar jag ge upp under sommaren o komma igång i april nån gång. Nu har jag inte slutat i år faktiskt.. Jag fortsätter att försöka peppa mig själv! :D

* Äta mindre portioner
* Inte småäta
* Ingen pizza, McD osv
* Träna lite mer

Såklart måste jag börja laga nyttigare mat hemma också men dom här stegen är dom allra viktigaste just nu. Håller jag mig till detta gör det nog stor skillnad ändå. Herregud jag åt ingen supernyttig mat när jag bodde hemma, jag åt vit pasta, vitt bröd, ketchup, osv osv. Men jag va ändå smal. För när jag bodde hemma små-åt jag inte, åt bara snacks/godis på helgen och drack sällan läsk. Köpte väldigt sällan hem snabbmat och åt säkerligen mindre portioner. Va ute och gick lite, cyklade och sådär. Och jag höll vikten. Det är ju det minste problemet, VAD man äter när mna lagar det hemma!

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej sara.

Jag har inte läst hela ditt, inlägg ännu (lite ont om tid) Men jag är en 23 årig tjej som också kämpar med min vikt, har 30 kg och gå ner och tycker också att det är skit jobbigt att börja och ge upp och börja om och ge upp om och om igen, kanske vi kan peppa varandra.

Maria

2009-07-23 @ 19:52:24
URL: http://iamiamaria.blogg.se/halsa
Postat av: Wiktoroz

ett super tips är att dansa!! sätt på musik som: britneyspears-piece of me tex. [grym ego låt som peppar till 10000] och bara dansa för dig själv. man behöver inte kunna deT är bara sjukt kul och skaka loss liksoM :D

2009-07-27 @ 13:08:06
URL: http://wiktorozlife.blogg.se/
Postat av: Lina Andersson

Hej Sara! Lina här, från Stråtjära vetu, haha. Jag snubblade in på din Facebooksida och såg länken till din blogg så det är så jag hamnat här.



Jag tränar väldigt mycket och äter ganska nyttigt och tänkte ge dig ett tips på något supersmaskigt som du kan ta till när sockersuget kommer:



Blanda en burk Kesella (den lätta, 1% fett) med en skvätt outblandad Funlight Wild Berries och rör om i en skål. Smakar ljuvligt och är godare än glass. Tro mig, det är såå gott! Jag brukar även ta det som ett mellanmål innan jag ska iväg och träna eller som frukost om jag har bråttom. Om du tycker att det blir en sträv känsla i gommen av Funlighten så ta en saftsort som du gillar bättre :-)

Det bästa med den här lilla godsaken är att Kesellan i sig är väldigt mättande och består i stort sett bara av protein!



Hoppas mat och träning går bra för dig. Fråga mig gärna om lite träningstips eller mat om du vill :-)



Ha det gott! Kram kram!

2009-08-02 @ 19:55:24
URL: http://linakandersson.blogg.se/
Postat av: Lina Andersson

Svar från min blogg:



Se till att hitta en rolig träningsform så ska du se att det blir kul. Gruppträningar är nästan bästa sättet att dras med i "träningsandan". Själv tränar jag på Friskis & Svettis och där finns det roliga pass som är anpassade efter träningsförmåga. Billigt är det också :-)

2009-08-04 @ 20:25:41
URL: http://linakandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0